I oficer Katharsis II

Tomasz Grala

Kapitan jachtowy, kapitan motorowodny, instruktor żeglarstwa, radiooperator SRC I oficer Katharsis II


Z żeglarstwem zetknął się po raz pierwszy w wieku 11 lat, kiedy wstąpił do Wodnej Drużyny Harcerskiej w Stargardzie Szczecińskim. Pierwsza przystań jachtowa – w Morzyczynie nad jeziorem Miedwie, należała do Młodzieżowego Domu Kultury. Pierwszy stopień żeglarski (żeglarza jachtowego) zdobył w 1984 roku. Rok później przeniósł się do Harcerskiego Ośrodka Morskiego w Szczecinie, gdzie w wieku 16 lat uzyskał patent sternika jachtowego i rozpoczął żeglowanie na jachtach typu FOLKBOAT (s/y Bona), NEFRYT i DeZet – po Jeziorze Dąbskim i Zalewie Szczecińskim.

Pierwszy rejs morski odbył na jachcie typu VEGA (s/y Totem), następne na jachtach s/y Dar Szczecina, s/y Hajduk, s/y Ogar i również wtedy pierwsze zetknięcie z Zawiszą Czarnym (dwutygodniowy rejs po Bałtyku). W roku 1988 uzyskał stopień Jachtowego Sternika Morskiego. W roku 1992 – w ramach służby wojskowej otrzymał przydział do Marynarki Wojennej, Centrum Szkolenia Specjalistów MW w Ustce, a następnie do Ośrodka Szkolenia Żeglarskiego Marynarki Wojennej w Gdyni gdzie pracował 15 lat.  W roku 1994 uzyskał stopień Jachtowego Kapitana Żeglugi Bałtyckiej. W tym czasie prowadził wiele rejsów szkoleniowych po Bałtyku oraz po Morzu Północnym, a w ramach urlopów żeglował po Morzu Śródziemnym. W latach 2004 -2009 pływał jako kapitan na żaglowcu Zawisza Czarny.

Z jachtem Katharsis II związany od rejsu z Southampton do Gdańska w 2009 roku. Nadzorował wszystkie główne prace remontowe na jachcie wykonywane kolejno na Antigua, Tahiti, w Auckland, Brisbane, Tajlandii i Kapsztadzie. Brał udział we wszystkich regatach, gdzie startował Katharsis II, w tym regaty ARC 2009 przez Atlantyk, Oyster BVI Regatta 2010, Rolex Sydney – Hobart 2014. Uczestniczył również w każdej wyprawie polarnej Katharsis II: z Tahiti wokół Hornu i dalej na Półwysep Antarktyczny 2010/2011, Przejście Północno – Zachodnie 2012 i na Morze Rossa 2015.

Razem z Katharsis  II przepłynął 60 915 mil morskich.

Po rejsie...